Sök:

Fritidspedagogers kompetenser i mötet med barn i behov av särskilt stöd

SammanfattningDetta är en kvalitativ studie vars syfte var att ge en överblick av forskning kring dyskalkyli samt att se i vilken utsträckning lärare är insatta i olika typer av matematiksvårigheter, som i sin tur kan bidra till bättre beredskap hos lärare och skola i att stötta elever med matematiksvårigheter. Till vår hjälp har vi haft två frågeställningar som lyder: Vilka föreställningar om begreppet dyskalkyli förekommer bland några verksamma lärare? och Hur ser organisationen kring matematiksvårigheter ut i några skolor?För att uppfylla studiens syfte har vi gjort en litteraturgenomgång samt använt oss av kvalitativa intervjuer. Resultaten visar att de lärare som ingick i denna studie har en stor vilja att hjälpa alla elever men lite tid och resurser till det. Problem med taluppfattningen anses av lärarna vara den vanligaste matematiksvårigheten hos eleverna. Tillsammans med bristande motivation utgör dessa två grunden till att elever kämpar inom matematikområdet. Lärarna är ej heller nöjda med hur organisationen kring arbetet med matematiksvårigheter ser ut och begreppet dyskalkyli tolkas väldigt olika samt att synen på fenomenet dyskalkyli är överhängande negativ. Resultatet visar också att majoriteten av lärarna ej är nöjda med fortbildningen inom området matematik. Slutsatser vi kan dra av denna studie är att lärarna måste få mer utbildning inom området dyskalkyli samt material för att kunna diagnostisera elever med misstänkt dyskalkyli om det ska bli vedertaget i skolan hos de lärare som ingick i studien. Vi anser oss även kunna dra slutsatsen att begreppet dyskalkyli bör användas med stor försiktighet om överhuvudtaget i den praktiska verksamheten för tillfället på grund av att det råder stor begreppsförvirring på området. Vidare drar vi även slutsatsen att varje lärares fortbildning inom området matematik varierar beroende på det egna intresset och tillgänglig tid. Som det ser ut på de skolor vi undersökt kan man se att organisationen inte är av tillfredställande grad för lärarna när det gäller den hjälp elever med matematiksvårigheter får. För att åtgärda detta krävs tidigare insatser.

Författare

Cheppih Tarik Kenny Markström

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..