Sök:

Fritidspedagogers föreställning om lekens betydelse för social kompetens

En studie bland verksamma fritidspedagoger


Syftet med studien är att belysa fritidspedagogers uppfattning om lekens betydelse för utvecklande av barns sociala kompetens. Respondenterna är fritidspedagoger i en kommun i Norrbottens län. Totalt 4 stycken respondenter ställde upp i denna studie. I detta arbete har jag använt mig av intervjuer som metod. Fritidspedagogerna i denna studie använder sig av lek för att stärka social kompetens genom att erbjuda drama övningar och gruppstärkande övningar. I resultatet framkommer det att fritidspedagogerna använder sig av fri lek i en stor omfattning och att den styrda leken endast förekommer i specifika syften. I min studie framkommer respondenterna erbjuder olika material som ska stimulera till lek i olika former. Alla fritidspedagoger är eniga om att leken är en bra metod och ett bra arbetssätt för att utveckla det enskilda barnets sociala kompetens då leken är ett naturligt sätt för barn att umgås på vilket gör det lättsamt och okomplicerat för barnen att umgås på. En viktig slutsats är att fritidspedagogerna pekar på att leken bidrar till att pedagoger kan skapa lustfyllda aktiviteter som barnen tycker är roliga som hjälper barnen att utveckla den sociala kompetensen.

Författare

Fanny Sandberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..