Sök:

Fritidspedagogers arbetssituation

En kvalitativ studie av fritidspedagogers arbetssituation och hur den påverkar deras yrkesidentitet


Fritidshem och skola ska enligt skolverket samverka men hur samverkan ska se ut, nämns inte. Detta har i sin tur bidragit till att arbetssituationen för fritidspedagoger under skoltid ser olika ut. I denna studie undersöks hur fritidspedagogers arbetssituation ser ut i skolan och hur den i sin tur påverkar yrkesidentiteten för fritidspedagoger i deras arbete tillsammans med läraren under skoltid. Undersökningsmetoden som använts är kvalitativa intervjuer eftersom syftet är att få en fördjupad kunskap om informanternas syn på sin arbetssituation. Forskning om fritidshemmets inträde i skolan är knapp vilket har föranlett denna undersökning. Det som har framkommit i undersökningens resultat är faktorer som påverkar hur fritidspedagoger utvecklat och fortfarande utvecklar sin yrkesidentitet i samarbete med lärare och skolans övriga personal i skolan.

Författare

Jonas Pettersson Fredrik André

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..