Sök:

Fritidshemmet & Utomhuspedagogik

- En kvalitativ studie om uppfattningar kring utomhuspedagogik av verksamma pedagoger


Det här arbetet behandlar utomhuspedagogik på fritidshemmet. Syftet med denna studie är att undersöka hur fritidspersonal uppfattar att elever kan påverkas av utomhuspedagogik utifrån: lärande-, psykosocialt- och hälsoperspektiv. Utifrån en fenomenografisk ansats har tre verksamma pedagoger intervjuats. Resultatet visar att utomhuspedagogikens innebörd ser olika ut beroende på vilken utbildning informanterna har. Vår studie visar även att utomhuspedagogiken kan uppfattas som både ett formellt och informellt lärande. Studien visar att informanterna är överlag positiva till utomhuspedagogik utifrån våra tre valda perspektiv. Samtliga informanter kunde se få samt små negativa effekter av utomhuspedagogiken. Didaktiska implikationer av vår undersökning kan bli att utomhuspedagogiken ser olika ut beroende på vilket fritidshem personer jobbar på. Därmed blir utomhuspedagogik ett svårt begrepp att sätta ord på. De positiva uppfattningarna som lyfts fram kan ha en betydelse för fritidshemmet eftersom det leder till att utomhuspedagogiken får ett starkare fäste inom verksamheten. Bristen på negativa uppfattningar inom forskning och genom informanterna kan bidrar till att utomhuspedagogikens kvalité blir lidande. Ett oreflekterat förhållningsätt skapar en pedagogik som inte kritiseras och risken kan bli att det hämmar utomhuspedagogikens utveckling.

Författare

Semir Kolaric Adam Edenborg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..