Fritidsgården som lärandemiljö - Ungdomars utveckling av interkulturell kompetens
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationDemokratiska värdegrunderFritidsgårdIdentitetsutvecklingInterkulturell kompetensLärandemiljöSamspelUngdomar.
Syftet med denna studie är att ur ett sociokulturellt perspektiv få ökad insikt
om och förståelse för hur ungdomars medvetenhet om demokratiska värdegrunder
framträder. Syftet är också att se om fritidsgården som lärandemiljö möjliggör
ungdomars utveckling av interkulturell kompetens. Influerade av etnografisk
ansats har vi med hjälp av observationer och gruppintervju samt genom samtal
med fritidsledare kommit fram till vårt resultat. Resultatet visar på att
fritidsgården utgör en lärandemiljö och att ungdomars medvetenhet framträdde, i
både ord och handling, i gemenskapen på fritidsgården. Den sociala gemenskapen
utgör en viktig faktor för lärande och utveckling för ungdomar. Dessutom är
fritidsledarna betydelsefulla för lärandemiljön.