Sök:

Från passiv konsument till aktiv producent

En studie kring sambandet mellan användbarhet och motivation med användargenererat innehåll i fokus.

Många av de mest populära webbtjänsterna på internet idag bygger på ett användargenereratinnehåll, stora aktörer såsom FaceBook, Instagram, YouTube, reseapplikationer, diversebloggportaler och wiki-sidor vore inget utan sina användare. Tidigare forskning visar dockatt det bara är en liten del av användarna som faktiskt är aktiva bidragare, majoriteten avbesökarna är mer intresserade av att läsa vad andra skriver istället för att själva bidra. Dettaanser författarna vara ett problem då onlinerecensioner blir felrepresenterade genom att detbara är en liten procent av besökarna som faktiskt bidrar med sin åsikt. Studien undersökeranvändarnas beteende och behov både kvalitativt och kvantitativt genom enenkätundersökning och sex intervjuer. Fallstudien avser att ta reda på sambandet mellananvändbarhet och motivation med fokus på bidragandet bland användarna. Utifrånlitteraturstudier kring användbarhet och motivation presenterar författarna sin egen modellför motivationsskapande faktorer vid gränssnittsdesign. Data från enkätundersökning ochintervjuer har resulterat i personas som i samband med heuristiska undersökningen, påbefintliga gränssnitt som nyttjar användargenererat innehåll, legat grund för utvecklandetav prototyper. För att besvara forskningsfrågan har författarna tagit fram faktorer förmotivationsskapande som tillgodoser olika psykologiska behov, dessa behov påverkar i sintur en människas motivation.

Författare

Carl-Johan Karlsson Amadeus Marmolin

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..