Från internkund till hockeyspelare
En innovativ studie om samarbete på ICA Logistik
Internal customerOrganizational trustOrganizational communicationLeanEfficiencyEffectiveness.InternkundKommunikationLeanInre effektivitetYttre effektivitet
Syftet med denna uppsats är att hitta en innovativ definition av begreppet interna kunder samt föreslå en implementeringsstrategi för en av den svenska matvarugrossisten ICAs lagerenheter. Vi har nått våra slutsatser genom kreativa studiebesök, interaktiva intervjuer, en innovativ workshop och litteraturstudier. Vi har utgått från leanfilosofin och teorier om kulturer, förtroende och kommunikation i organisationer. Inom samtliga områden har vi stött på kopplingar till inre och yttre effektivitet. Under intervjuerna upptäckte vi att ICA står inför vissa utmaningar när det gäller de anställdas förtroende, kommunikation och individualistiska tankesätt. Vi har därför försökt integrera dessa problem i vårt koncept Team Logistik inom vilket vi refererar till interna kunder och leverantörer som Centrar och Backar, med inspirationen från ishockeyrinken. Vi rekommenderar att ICA använder positiva incitament i sin implementering för att bygga upp förtroendet och kicka igång dialogen mellan avdelningarna i logistikkedjan. Målet med konceptet är att höja den inre och yttre effektiviteten.