Sök:

Från en sluten butikskedja till öppet torg ? en studie om Open Innovation tillämpad på Designtorget

På lång sikt är en ekonomisk tillväxt driven av teknologiska förändringar samt innovationer. Teknologin har gett oss möjligheten att bli innovativa genom helt andra vägar, där fler samarbeten sker över gränser. Open Innovation är ett fenomen som bygger på öppet samarbete mellan organisationer och externa aktörer. Mer transparens och öppenhet för externa kunskaper kan generera nya värden och bidra till den interna utvecklingen. Förekommande exempel på detta sorts samarbete är många, där syftet kan vara att tillsammans skapa nya produkter och eller utveckla nya marknadsföringsvägar. Med Open Innovation, där idéer och affärer utvecklas med hjälp av utomstående kreatörer, kan koncept uppstå som är kundanpassade och spontana som därmed kan vara av större värde.DesignTorget är ett exempel på att externa idéer kan leda till gemensam utveckling och ett starkt varumärke. Butikskedjan som har funnits sedan 1993 har ett sortiment i sina butiker samt på webbshoppen som till ca hälften består av kommissioner från olika kreatörer. Detta ger ständigt nya och unika produkter som kommer från externa källor. DesignTorget har varit ett studieobjekt för hur ett företag kan utvecklas och fortsätta vara innovativt genom att tillämpa de metoder och arbetssätt som förekommer inom Open Innovation.Undersökningen har haft ett kvalitativt angreppssätt med metoder som intervjuer, observationer samt workshop. Resultatet visar att Open Innovation är en balans mellan interna och externa kunskaper samt även en balans mellan de virtuella och fysiska mötena. I DesignTorgets fall betyder det en möjlighet att skapa ett nätverk med internetbaserad interaktionsplattform, där designers, konsumenter samt butikskedjan som underhållare av ramverket tillsammans kan utveckla nya idéer. Här sker utbyte av kunskaper och produktionskanaler med uppbyggande av en stark kultur med en öppen marknadsplats samt en virtuell värld med utrymme för fler produkter.

Författare

Natalia Wcislo

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/HDK - Högskolan för design och konsthantverk

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..