Sök:

Från SMS och telefoni till mobil datauppkoppling

En kvalitativ intervjustudie om hur teleoperatörers verksamhet förändras då mobiltelefonens roll förändras


Det huvudsakliga syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur teleoperatörer anpassar sin verksamhet för att bemöta den förändrade användningen av mobiltelefonen. Studien har undersökt hur operatörerna hanterar kunder som vill använda mobila tjänster istället för fasta. Mobiltelefonen används idag av teleoperatörens kunder för mer än bara samtal och textmeddelanden. För att besvara frågeformulering har intervjuer med fem teleoperatörer som tillsammans äger mer än 97 % av den svenska telemarknaden. Intervjuerna visar att teleoperatörer är mycket medvetna om de förändringar som har ägt rum och att de försöker vinna tid för att anpassa sin verksamhet, produkter och tjänster för den nya användningen av mobiltelefonen. Framtida abonnemang kommer att bli dyrare för att kompensera förlusten av intäkter från SMS och röstsamtal. Operatörernas kunder kommer ha möjlighet att ta med sig sina olika abonnemang som bl.a. tv-kanaler och bredband till sommarstugan och på så sätt undvika att betala för flera olika typer av abonnemang.

Författare

Joel Strand Firat Akkus

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för kommunikation, medier och it

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..