Sök:

Framtidens butik ? Implementering av informationsteknologiska lösningar i fysiska butiker


På grund av de senaste årens ökade konkurrens inom detaljhandeln har det blivit allt mer nödvändigt att på olika sätt differentiera sig från sina konkurrenter. Ett viktigt verktyg för företagen kommer bli hanteringen av informationsteknologiska strategier. Frågan företagen bör ställa sig är hur de ska lyckas med dessa strategier. Syftet med denna studie är därför att undersöka om informationsteknologiska lösningar kan integreras i en fysisk butik på ett sådant sätt att det skapar mervärde för kunder.Teorin utgår ifrån nyckelorden konsumentbeteende och upplevt värde. Det upplevda värdet har operationaliserats och ligger vidare till grund för studiens sju hypoteser. För att finna svar på studiens syfte har en kvantitativ undersökning gjorts, vilket mer specifikt utgjorde observation och enkät i en fysisk butik. Enkätens genomförande innebar att respondenterna först fick i uppdrag att scanna en QR-kod och ta del av informationen i den, därefter fick de svara på ett antal frågor.Resultaten från enkätstudien visar att respondenterna är positivt inställda till QR-koder i fysiska butiker, dock krävs det att de på något sätt blir introducerade till QR-koden. Genom att erbjuda information som respondenterna normalt inte har tillgång till vid ett butiksbesök visar resultatet att QR-koden ökar den upplevda effektiviteten och bekvämligheten. Emellertid uppskattar respondenterna inte effektivitet i form av att betala en vara med QR-koden för att slippa stå i kassakö, däremot kan QR-koden minska behovet av personlig service. Slutsatsen av resultaten är att QR-koder ökar det upplevda konsumentvärdet i fysiska butiker.Denna studie är baserad på ett icke-sannolikhetsurval, på grund av detta är det av intresse att i framtiden genomföra en större studie med ett representativt urval. Viktigt att ta i beaktning gällande resultaten är att dessa kan vara påverkade av undersökningens kontext som innebär ett påhittat scenario. Slutligen presenterar denna uppsats ett antal förslag på hur företag inom detaljhandel ska förhålla sig till informationsteknologiska lösningar för att öka det upplevda kundvärdet.

Författare

Alexandra Alfredsson Frida Bäckström

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institution Handels- och IT- högskolan (HIT)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..