Sök:

Framgångsrik vardagsrehabilitering med äldre personer

Undersköterskors erfarenheter

Syftet var att beskriva erfarenheter undersköterskor har av att framgångsrikt tillämpa vardagsrehabilitering i arbetet med äldre personer inom ordinärt och särskilt boende. En kvalitativ metod användes för att besvara syftet där data samlades in via semistrukturerade intervjuer. Data analyserades med kvalitativ innehållsanalys vilket resulterade i tre teman: ?Beakta vad som är meningsfullt och möjligt för personen?, ?Möjliggöra personens engagemang i meningsfulla dagliga aktiviteter? och ?Hålla det vardagsrehabiliterande arbetssättet levande i det dagliga arbetet?. Resultatet visade att för att nå framgång med vardagsrehabilitering var det av vikt att förstå vad som var meningsfullt att göra för varje person samt att identifiera förmåga i aktivitet. Olika sätt för att skapa förutsättningar för personer att engagera sig i meningsfulla aktiviteter framkom också. Resultatet visade slutligen faktorer på organisatorisk nivå som var betydelsefulla. Genom att studien även belyser hur undersköterskor konkret gjorde för att omsätta vardagsrehabilitering på ett framgångsrikt sätt, kan studien vara till nytta för andra som direkt eller indirekt arbetar med vardagsrehabilitering inom liknande verksamheter. De olika betydelsefulla beståndsdelar som framkommit tillsammans med hur de konkret omsätts i det dagliga arbetet, är det som enligt studien utgör framgång med det vardagsrehabiliterande arbetssättet.Arbetsterapeuten har en betydelsefull roll att bidra med ökad kompetens och handledning inom rehabiliteringsområdet och kan stödja undersköterskor vid skapandet av förutsättningar för engagemang i meningsfulla aktiviteter.

Författare

Jenni Riekkola Carabante

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..