Sök:

Framgångsfaktorer och mervärde i en e-marknadsplats

En fallstudie av processindustrins syn på implementering


Denna studie var inspirerad av ett projekt finansierat av VINNOVA där målet var att skapa en horisontell teknisk plattform för processindustrin som ska distribuera lösningar inom automation och processtyrning. Denna plattform skulle skapa värde genom att bidra till bättre systemunderhåll, en snabbare utvecklingscykel, mer effektiv utveckling av produkter, bättre dialog mellan parter av utvecklingsbehov och större valmöjligheter av leverantörer. Denna plattform skulle förhoppningsvis även minska trösklarna för inträde på marknaden för små leverantörer.Syftet med denna studie var därför att få en djupare förståelse för hur företag inom processindustrin ser på implementeringen av en e-marknadsplats. Detta genomfördes genom att beskriva de teoretiska framgångsfaktorer som finns för en framgångsrik e-marknadsplats, det mervärde som aktörer på en e-marknadsplats erhåller genom att delta och sedan jämföra dessa med verkligheten i en fallstudie.I fallstudien intervjuades två företag från processindustrin; ett företag inom gruvbranschen och ett inom pappersmassabranschen. Studiens resultat visar att det mellan två företag inom processindustrin kan finnas en tydlig diskrepans på hur man ser på ett deltagande i en e-marknadsplats. Av nio teoretiska framgångsfaktorer fanns det bara en där båda företag uttryckte en åsikt i enlighet med teorin. Studien visar därför att de teoretiska framgångsfaktorerna ej kan bekräftas i verkligheten och att det krävs mer forskning i vad som ska karaktäriseras som framgångsfaktorer för implementeringen aven e-marknadsplats.

Författare

Patrik Svensson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..