Sök:

Fråga så får du veta

hur elevens fråga i grupp används på
gymnasieskolan


Studien undersöker om och i så fall hur elevens fråga i grupp används inom gymnasieskolan. Syftet var också att undersöka om det är så att lärare tror att elever låter bli att ställa frågor av rädsla för att verka dumma. Två metoder användes i undersökningen: observation och intervju. Observationerna gjordes vid sammanlagt fem tillfällen med fem grupper i undervisningssituationer. Djupintervju genomfördes med de tre lärare i vars klasser observationerna gjordes. Resultatet visade att elevens fråga i grupp användes i liten utsträckning på gymnasiet. Det visade också på att där frågan förekom användes den till största del som kontroll för att kunna utvärdera hur mycket kunskap eleven tagit in. Undersökningen visar också att lärarna i den samma tror att elever låter bli att ställa frågor på grund av rädsla för att verka okunniga.

Författare

Frank Häll

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..