Sök:

Fostran av demokratiska värden

exempel från en skola i Uganda


I Sverige anses det viktigt att skolan bidrar till att fostra demokratiska medborgare genom att låta demokratiska värden genomsyra skolans verksamhet. Demokrati och värden är dock två komplexa begrepp och det är svårt att tala om globala demokratiska värden. Av denna anledning är det av intresse att undersöka vilka värden som framställs som önskvärda i skolor i andra delar av världen, och hur dessa värden kan förstås utifrån den svenska värdegrunden. Den här studien syftar till att öka kunskapen om värdepedagogisk praktik i en grundskola i Uganda. Studiens syfte och frågeställningar besvarades genom en fallstudie i en lågstadieklass i östra Uganda, där dokumentstudier av läroplan, intervjuer med skolpersonal och observationer i klassrummet användes som datainsamlingsmetoder. Resultatet tolkades utifrån de fem demokratiska pelare som utgör den svenska skolans värdegrund samt John Deweys handlingsinriktade kunskapssyn. Studien visar att även om värdepedagogik anses viktigt i den ugandiska skolan så fostrar man helt andra värden i Uganda än i Sverige. Undersökningens slutsats är att barnen i klassen i vilken studien genomfördes, har mycket små förutsättningar att utveckla demokratiska värden så som de tolkas utifrån en svensk referensram.

Författare

Amie Karlsson

Lärosäte och institution

Sektionen för management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..