Förväntningsgapet - Hur väl lever revisionen upp till de institutionella kreditgivarnas förväntningar?
FörväntningarFörväntningsgapKreditgivareRevisionRevisorerManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syftet med undersökning är att spegla de förväntningar som kreditgivarna har på revisionen samt jämföra dessa med revisorernas egna föreställningar om sin roll, för att på så vis kunna identifiera ett eventuellt förväntningsgap. Vi ämnar också skapa en uppfattning om hur väl kreditgivarnas förväntningar stämmer överens med gällande lagstiftning och praxis på området. Genom en jämförelse mellan de olika parternas perspektiv på revisionen och en analys av den insamlade informationen med hjälp av relevanta teorier, avser vi beskriva hur förväntningsgapet tar sig uttryck och vilka åtgärder som måste anammas för att minska dess omfattning. Vi har gjort en kvalitativ undersökning. Undersökningen genomförs främst genom intervjuer av semistrukturerad karaktär med revisorer och kreditgivare. I vår undersökning använder vi teorier som finns kring förväntningar, tidigare forskning om förväntningsgapet, gällande lagar och standards. Vårt empiriska underlag består av nio intervjuer. Vi har i vår undersökning kommit fram till att det finns ett visst förväntningsgap mellan institutionella kreditgivare förväntningar på vad en revisor ska göra, och vad revisionen i själva verket innebär. Till exempel finns en förväntan hos kreditgivare att revisorn är ansvarig i större utsträckning än vad denne i själva verket är. De tror även att revisorn är mer aktiv i sökandet efter oegentligheter än som i realiteten sker i samband med revisionen. Att förväntningsgapet är relativt litet tror vi beror på att bankerna i egenskap av att vara aktiva på kapitalmarknaden besitter god kunskap i ämnet.