Sök:

Förväntningar på konferenser

En studie som beskriver konferensdeltagares förväntningar på konferenser samt vad som påverkar valet av konferens.


I Sverige finns idag ett stort utbud av konferensanla?ggningar och de flesta drivs av de stora hotellkedjorna, och i och med att marknaden a?r konkurrensutsatt a?r det viktigare a?n na?gonsin att differentiera sig. Fo?r att kunna go?ra detta och skapa ett merva?rde ma?ste konferensanla?ggningarna fo?rsta? kundens fo?rva?ntningar fo?r att kunna skapa ett sa? attraktivt tja?nstekoncept som mo?jligt. Detta betyder att det a?r av vikt fo?r konferensanla?ggningar att fo?rsta? kundens fo?rva?ntningar pa? konferensupplevelsen fo?r att skapa ett tja?nsteerbjudande som tilltalar ba?de beslutsfattare och konferensdeltagare. Efter en genomga?ng av litteraturen kring fo?rva?ntningar pa? tja?nstekontexter har uppsatsfo?rfattarna kommit fram till att det finns begra?nsad kunskap kring hur ett fo?retag kan utveckla och arbeta med konferenser utifra?n deras fo?rva?ntningar pa? tja?nsteerbjudandet.Studien har fo?r avsikt att besvara problemformuleringen: ?Vilka a?r kundens viktigaste fo?rva?ntningar pa? konferenser och vad pa?verkar beslutsfattarnas val av konferensanla?ggning?? Fo?r att besvara fra?gesta?llningen har fyra stycken syften skapats:1). Redogo?ra vad som pa?verkar beslutsfattarnas val av konferensanla?ggning. 2). Identifiera och analysera konferensdeltagares fo?rva?ntningar pa? konferensupplevelser samt identifiera vilka faktorer som a?r viktigast fo?r konferensdeltagare i deras fo?rva?ntningar pa? en konferens. 3). Skapa en generell modell som utga?r fra?n att kategorisera fo?rva?ntningar i en servicekontext samt en specialiserad modell som kan anva?ndas fo?r att redogo?ra konferensdeltagares fo?rva?ntningar pa? konferenser i Umea?. 4). Att empiriskt underso?ka om det finns en diskrepans mellan konferensdeltagarnas fo?rva?ntningar och vad de tycker a?r viktigt i en konferensupplevelse.Fo?r att besvara studiens problemformulering och syften har en kvalitativ fo?rstudie och en kvantitativ enka?tunderso?kning genomfo?rts. Studiens empiriska data har sedan analyserats med hja?lp av den teoretiska referensramen med befintliga teorier som utga?ngspunkt. De slutsatser som genererades var att konferensanla?ggningar kan anva?nda den specialiserade modellen med kategoriserade hygien- och motivationsfaktorer fo?r att utveckla sina tja?nsteerbjudanden. Da?ribland finns a?ven ett antal faktorer som definieras som ba?de hygien- och motivationsfaktorer, vilka skildras som na?gra av de viktigaste faktorerna med ha?nsyn till dess merva?rdesskapande egenskaper.Vidare finns olika faktorer i konferensupplevelsen som pa?verkar kundensnormativa fo?rva?ntningar; ljusa fina lokaler, bra luftkvalitet, pris, tillga?ng till mat, sociala aktiviteter och gruppo?vningar, god service, na?rliggande boende, fungerande logistik, lokal med kapacitet fo?r ma?nga personer, och slutligen kompetent och erfaren personal med vara att hantera evenemang. Vidare pa?verkar information fra?n olika ka?llor beslutsfattarnas fo?rva?ntningar; word of mouth kommunikation, extern kommunikation, tidigare erfarenheter samt beslutsfattarens egen behovsanalys. Uppsatsfo?rfattarna ser att det finns skillnader mellan kundernas fo?rva?ntningar och vad de va?rderar i en konferens. Det finns tva? faktorer da?r skillnaden a?r mest va?sentlig och dessa a?r modern utrustning samt personalen lyssnar pa? kundens behov.

Författare

Rebecca Glas Cecilia Burck

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Företagsekonomi

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..