Förtroende och oberoende
om förhållandet mellan revisor och klienter
FörtroendeOberoendeRevisorKlientFörhållandeAnalysmodellenKlientrelationerFörtroenderelationerRevisionEkonomiägarledda företagLångsiktiga.
Denna uppsats handlar om förtroende och oberoende i förhållandet mellan en revisor och dennes klienter. Syftet med studien har varit att undersöka revisorers uppfattning om hur förtroenderelationen mellan en revisor och dennes klienter påverkar revisorns oberoende. Vi har valt att avgränsa undersökningen till revisionsbyråer vars klienter är mindre företag och där parterna har samarbetat under en längre tid. De områden som behandlas i uppsatsen är hur förtroende byggs upp, vikten av förtroende i en klientrelation, värdet av långsiktiga klientrelationer och på vilket sätt en revisors oberoende kan påverkas. Undersökningen baseras på personliga intervjuer med två verksamma och tre icke verksamma revisorer. Resultaten visar att revisorer anser att det är betydelsefullt med förtroendefulla långsiktiga klientrelationer. Revisorerna anser inte att en förtroendefull långsiktig klientrelation har någon större inverkan på det faktiska oberoendet, däremot kan det synbara oberoendet påverkas.