Sök:

Förstudie av framtidens servicesystem på Liko AB


Liko AB är ett företag som tillverkar och säljer patientlyftar och andra hjälpmedel. Lyftarna kan delas in i två huvudtyper: mobillyftar och taklyftar. Koncernen har fyra dotterbolag på olika marknader: Sverige, Tyskland, Storbritannien och USA. Utöver detta finns ett 30-tal distributörer runt om i världen. Dotterbolagen och distributörerna är idag själva ansvariga för att sköta service och reparationer av produkterna. Syftet med arbetet har varit att göra en förstudie som behandlar ett system för att hantera service- och garantiärenden på koncernnivå. Behovet av ett sådant system bottnar i att Liko AB har en hög och jämn tillväxt och att man i god tid vill vara förberedd på att kunna hantera den ökade mängd service- och garantiärenden som det medför. Systemet ska vara ett verktyg för att återkoppla service- och garantiärenden bakåt i produktionskedjan. För att sätta sig in i hur Liko AB och dotterbolagen idag arbetar med service- och garantiärenden gjordes en nulägesbeskrivning. I den beskrivs vilka rutiner som finns för service- och garantiärenden inom Liko AB, en jämförelse av dotterbolagens serviceorganisationer samt en genomgång av de system som används. Det största problemet som identifierats är det att Liko AB i stort sett saknar information om vilka reparationer som utförs av dotterbolagen. Andra problem som identifierats är att många garantiärenden inte rapporteras till Liko AB på grund av höga kostnader för frakt och att dotterbolagens serviceorganisationer är väldigt olika. Arbetet har lagts upp cykliskt, i den första cykeln låg fokus på problemformulering och nulägesbeskrivning medan det i den andra flyttades till kravspecificering och lösningsarbete. Den dominerande metoden vid lösningsarbetet har varit brainstorming och diskussioner kring olika lösningsförslag. I kravspecifikationen listas de krav som bör ställas på ett framtida system för service- och garantihantering. Kravspecifikationen är en bra och viktig grund som Liko kan använda i det fortsatta arbetet med att ta fram ett system för service- och garantihantering. Lösningsförslaget som presenteras är främst tänkt att användas som inspiration och diskussionsunderlag vid det fortsatta arbetet med att ta fram ett gemensamt system för hela koncernen. Den viktigaste delen i lösningsförslaget är avsnittet om produkthistorik och felanalys där en stegvis metod för implementering av ett felkodsystem presenteras.

Författare

Anders Eriksson Robert Nyström

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.