Sök:

Försörjningsstrategier i högteknologiska tillväxtföretag - en fallstudie av Jolife AB


Ett företags försörjningsstrategi måste ovillkorligen anpassas efter de rådande förutsättningarna. Strategin för ett innovativt företag i uppstart, präglas utav överlevnad och framtagning av en väl fungerande produkt. Utvecklingsarbetet ställer höga krav på leverantörernas och tillverkningsprocessernas flexibilitet.Nästa steg i utvecklingen av försörjningsstrategin är att bli mer fokuserad på kostnader. Kostnadsbesparingar görs främst genom tekniska framsteg och inte genom förbättrad förhandlingsposition mot leverantören.När produkten är stabil nog, ändras strategin mot att optimera för serieproduktion. Kravet på tillverkningsprocessen och leverantörerna ändras från flexibilitet till effektivitet. Man utvärderar inte längre endast utifrån kostnader, utan även kvalitet och möjlighet till ökade volymer.I den mån det är möjligt, bör relationerna med leverantörerna vara långsiktiga. Arbete för att bedriva gemensam produkt- och processutveckling bör eftersträvas. När tillräckligt höga volymer nås, kan företaget även nyttja sin maktposition för att pressa priserna hos leverantörerna.

Författare

Martin Fröjd Sara Borg Suljo Sahbegovic

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..