Sök:

Förskollärarens didaktiska val av material för barns fria lek

En undersökning om förskollärares tankar

Syftet med denna undersökning är att lyfta fram hur förskollärarna tänker i sina didaktiska val av lekmaterial i den fria leken. Dessa val kan påverka barns lärande och utveckling i den fria leken genom regler gällande olika materials användande. Genom material kan barn i sin fantasi omvandla ett material med ett specifikt användningsområde till något helt annat, då barn gärna transformerar material så de passar in i den fria leken. Dessa tankar baseras på det sociokulturella perspektivet.Metoden som används är intervjuer då utgångspunkten är att förstå och beskriva hur förskollärare tänker om sitt handlande, vår ansats utgår därför från ett kognitivistiskt perspektiv. Resultatet baseras på sex intervjuer av förskollärare.Resultatet som framkom i undersökningen var att samtliga förskollärare tänkte på att ge barnen fri tillgång till allt material i en tillåtande miljö. Förskollärarna visade upp en viss medvetenhet om lekmaterialets betydelse i barns fria lek. Det förekom enstaka fall med nekande regler angående materialens användande. Dessa nekanden berodde på tiden, omvårdnadsperspektivet och att vissa material vid fritt användande kunde skräpa ner på avdelningen.Förskollärarna i undersökningen hade de didaktiska frågorna Vem och Var tydliga för sig, medan frågorna Vad och Hur inte kunde motiveras av alla. I undersökningen har didaktikens roll lyfts fram för att skapa en klarare bild över hur förskollärarna tänker kring materialen i barns fria lek. I denna undersökning har de didaktiska frågorna vem, vad, var, hur, varför (Uljens 1997) legat till grund för att få svar på förskollärarnas tankar om materialets roll och reglerna kring dessa.

Författare

Hanna Kjettselberg Carina Karlbrink

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..