Sök:

Förskollärare och föräldrars syn på lekens betydelse för
lärandet


Vårt syfte med studien var att undersöka vilken syn förskollärare och föräldrar har på lekens betydelse för lärande i förskoleklass. Vi ville också göra en jämförelse mellan förskollärare och föräldrars syn på lekens betydelse för lärandet. I bakgrunden har vi använt oss av forskningslitteratur som vänder sig mot lek och lärande. De metoder som vi nyttjade var kvalitativa intervjuer och enkäter som hade kvalitativa inslag. Vi intervjuade sex förskollärare för att få deras syn på lekens betydelse för lärandet. Till 27 föräldrar använde vi oss av enkäter, för att få deras syn på lekens betydelse för lärande. Vår undersökning visade att förskollärarna tyckte att det var viktigt med lustfyllt lärande men om ett lärande skulle ske var man tvungen att medvetengöra eleven om sitt lärande. Förskollärarna var flexibla i sitt arbetssätt och genom det fick leken stor omfattning i förskoleklassen. Undersökningen visade att föräldrarna ansåg att förskoleklassen skulle ha en integrering mellan lek och teori. Föräldrarna ansåg att genom leken kunde eleverna på ett lättsamt sätt träna upp sin kommunikativa förmåga. En likhet mellan förskollärares och föräldrars syn på lekens betydelse för lärandet var att leken är en lära för livet.

Författare

Helen Hansson Linda Nordlander

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..