Sök:

Förskolans miljö samt pedagogernas förhållningssätt mot flickor och pojkar ur ett genusperspektiv

Syftet med denna studie är att ur ett genusperspektiv studera pedagogernas förhållningssätt gentemot flickor och pojkar i förskolan. Syftet är även att studera hur pedagogerna har skapat en miljö som är till för alla barnen. Frågorna vi vill ha svar på är hur pedagogerna förhåller sig till barnen beroende på om det är en pojke eller flicka under påklädning, matsituationer och samling och hur gör pedagogen för att miljön ska vara anpassad för alla barnen utifrån ett genusperspektiv. För att uppnå vårt syfte har vi använd oss av en kvalitativ studie. De studier vi utfört på fyra förskolor i Luleå kommun är observationer, intervjuer och loggbok/ beskrivande observation. Genom att använda oss av triangulering kom vi fram till resultatet av vår studie. Studien visade varierande resultat. Några förskolor gör skillnad på flickor och pojkar i olika situationer, medan andra inte gör det. Vi tolkar att det är beroende på den enskilda pedagogens förhållningssätt.

Författare

Sanna Sakko Frida Tiensuu

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..