Sök:

Formicarium-ett arbetsätt inom biologiundervisning


Barn lär sig bättre genom att använda sig av så många sinnen som möjligt. Genom att låta dem upptäcka och forma sina erfarenheter av naturen på sitt eget sätt får de en bredare och djupare kunskap. Många av de författare, vars böcker jag har studerat, tar upp detta. Att man kan använda sig av ett praktiskt tillvägagångssätt inom exempelvis biologi är ett bra sätt för eleverna att väcka sin nyfikenhet för naturen. Ett bra verktyg att använda för att åstadkomma detta är att använda sig av ett formicarium, vilket är detsamma som en myrfarm.Mitt projekt har gått ut på att elever i årskurs fem och sex fått tillverka en egen myrfarm som de fått kolonisera med myror. Det har inneburit utflykter i naturen samt ett tillfälle att ta in naturen i klassrummet. Intervjuer med läraren och eleverna i klassen visar att projektet har varit uppskattat och att de också har lärt sig mycket om myror. Jag har kommit fram till att ett sådant här förfarande ett bra sätt att få eleverna att studera en levande organism på nära håll och få ut mycket av det. Givetvis finns det svårigheter som till exempel förberedelsearbete samt kontroll på klassen men resultatet gör att det är värt det.

Författare

Daniel Samuelsson

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..