Företagsförvärv och integration inom IT och telekombranschen
Vid ett företagsförvärv måste båda företagets anställda integreras, så att respektive expertkunskap kommer båda företagen tillgodo. Frågor rörande hur anställda ska integreras blir dock ofta förbisedda under de förhandlingar som föregår uppköpet. I den här uppsatsen har vi studerat hur företag verksamma inom IT- och telekombranschen hanterar företagsförvärv och integration av det uppköpta företagets anställda, samt om organisationskulturen påverkar integrationsprocessen. Utifrån ett organisatoriskt perspektiv beskrivs vilka skillnader och likheter som kan identifieras i integrationsprocessen vid förvärv inom IT- och telekombranschen. Dessa skillnader ställs dels mot befintliga teorier, som fokuserar på tillverkande företag, och dels mot fallföretagens sätt att hantera integrationsprocessen. Vår studie har visat att företag verksamma inom IT- och telekombranschen hanterar förvärv och integration på ett moget sätt, trots att branschen är relativt ung i jämförelse med den tillverkande industrin. Företagen har involverat HR-funktionen från det uppköpta företaget väldigt tidigt, vilket vi anser är väldigt viktigt eftersom personalen är deras största produktionsresurs.