Sök:

Föräldrastödsprogrammet Komet - en intervjustudie av föräldrar till barn med utvecklingsstörning


SyfteStödet som ges till familjer och föräldrar till barn med utvecklingsstörning har kommit att förändras över tid. Det stöd som idag erbjuds är bland annat deltagande i stödprogram för rollen som förälder. Ett syfte med studien är att beskriva och analysera hur föräldrar till barn med utvecklingsstörning upplever det stöd som ges inom ramen för föräldrastödsprogrammet Komet. Ett annat syfte är också att söka en förståelse för rollen som förälder till barn med utvecklingsstörning. Samtal kring stödprogrammet utgör sedermera en ingång till intervjuernas mer subjektiva del av föräldrarnas upplevelser. Frågeställningar? Vilket stöd efterfrågar föräldrar?? På vilket sätt påverkas föräldrarnas inställning till barnets utvecklingsstörning av deltagande i föräldrautbildningen? ? I vilken mån bidrar föräldrastödsprogrammet till en förändrad syn på föräldra-rollen?? Hur påverkas familjen av deltagande i föräldrastödsprogrammet?Teori: Studien tar sin utgångspunkt i specialpedagogiken och dess historiska framväxt till eget kunskapsområde, kopplat till hur synen på utvecklingsstörning kommit att förändras. Specialpedagogens yrkesroll belyses också, då professionen ofta kommer att samverka med föräldrar till barn med utvecklingsstörning. För att skapa en förståelse av rollen som förälder till barn med utvecklingsstörning, används främst Gustavsson (1989), Fyhr (2002) samt Boström, Broberg och Hwang (2009).Metod: Studien har en kvalitativ ansats, där halvstrukturerade djupintervjuer används som metod. Fem föräldrar till barn med utvecklingsstörning, som deltagit i stödprogrammet Komet ingår i studien. Resultatet från empirin tolkas med en hermeneutisk inriktning, där tolkning och förståelse är grundläggande. En dialektisk ansats har använts, för att i en hermeneutisk cirkel, pendla mellan helhet och delar för att frambringa förståelse. Där helheten förstås med hjälp av delarna och delarna med hjälp av helheten (Ödman, 2007).Resultat: Föräldrarna upplever att deltagande i programmet gett dem en större säkerhet i föräldrarollen och framhåller utbyte av erfarenheter med andra föräldrar i samma situation som de själva som mest värdefullt. Hur vardags- och familjelivet har kommit att påverkas av en familjemedlem med utvecklingsstörning, upplevs av föräldrarna att innehålla mer planerande än tidigare, men har också gett samtliga respondenter i studien, ett annat sätt att värdera livet och att också glädjas åt små glädjeämnen i vardagen.

Författare

Katarina Fogelberg

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..