Sök:

För att lära behövs hela kroppen ? En undersökning om, hur och varför ett antal pedagoger erbjuder barnen daglig fysisk aktivitet i förskola och förskoleklass


BAKGRUND: Vi är tre blivande lärare med inriktning mot de yngre åldrarna och ser det som viktigt att pedagoger i förskolans och förskoleklassens verksamhet erbjuder barnen daglig fysisk aktivitet, för att gynna deras utveckling, lärande och hälsa. Enligt forskning bör barn för sin framtida livsstil och hälsa röra sig minst en timme om dagen, men nästan två tredjedelar av alla barn och ungdomar i Europa når inte upp till den rekommendationen (Armstrong, 2004). Statens folkhälsoinstitut (1996) beskriver att med fysisk aktivitet menas allt som ger en ökad energiförbränning, till exempel genom att leka och springa. Fysisk aktivitet ser vi som en naturlig strategi för oss pedagoger i förskola och förskoleklass att använda oss av för att gynna barnens lärandeutveckling, men tillämpar de fysisk aktivitet och i så fall hur och varför?SYFTE: Syftet med studien är att få kunskaper om, hur och varför ett antal pedagoger i förskola och förskoleklass erbjuder barnen daglig fysisk aktivitet.METOD: Studien genomfördes genom en kvalitativ undersökning, med 24 kvalitativa observationer och fyra intervjuer med pedagoger iförskola och förskoleklass. I vår studie har vi tagit del av delar från en etnografisk kvalitativ forskningsansats.RESULTAT: Resultatet visade att daglig fysisk aktivitet erbjöds av samtliga pedagoger i de tre verksamheterna och att det fanns likheter och olikheter i hur pedagogerna erbjöd barnen daglig fysisk aktivitet och deras syfte med den. De likheter som bland annat framkom i de två förskolorna och förskoleklassen var att samtliga pedagoger i dem erbjöd fysisk aktivitet i skogsmiljö och fri lek på gården. Den största olikheten mellan dem var till exempel att en av förskolorna erbjöd skridskoskola, vilket ingen av de andra två verksamheterna erbjöd.

Författare

Marjorie Blombrink Madeleine Hallin Sandra Kristensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..