Sök:

Flick- och pojkleksaker

pedagogens inflytande på barns val
av leksaker


Denna uppsats handlar om att beskriva vilka leksaker flickor respektive pojkar lekte med på en förskola och hur de lekte med dessa, samt genom ett påverkansförsök ge en förståelse för hur vi som pedagoger kunde påverka barnen till könsöverskridande val av leksaker. I arbetets bakgrund använde vi oss av forskningslitteratur som behandlade syftets olika delar. Som metod för att uppnå vårt syfte, har vi använt oss av ostrukturerade observationer som vi utfört i en barngrupp på en förskola inom Luleå kommun. Observationerna har utförts vid sexton olika tillfällen under en femveckors period, och har pågått i femton minuter vardera. I vår undersökning kom det fram att det fanns skillnader mellan flickor och pojkars val av leksaker. Det har även framkommit att det fanns skillnader i hur de lekte med dessa. Flickorna lekte mer vårdande och omhändertagande lekar och använde sig gärna av dockor och köksredskap. Pojkarna lekte mer tuffa lekar och rörde sig på större ytor än flickorna och lekte gärna med lego och dinosaurier. Vi anser att vi till viss del kunnat påverka barnen till könsöverskridande val av leksaker. Efter våra försök till påverkan har vi kunnat se en förändring i barnens val av leksaker, framförallt hos flickorna.

Författare

Marielouise Johansson Sofia Lind

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..