Sök:

Film i svenskundervisningen

Vilka potentiella användningsområden har filmmediet för svenskundervisningen i den svenska grund- och gymnasieskolan?


Svenskämnets kursplaner betonar att eleverna ska ges möjlighet att möta flertalet olika texttyper under sin utbildning. Film är ett medium som de allra flesta möter frekvent under sin fritid, att använda sig av ett sådant i undervisningssyfte bör ha stora motivationsrelaterade fördelar.Denna uppsats strävar efter att finna undervisningsmetoder som använder sig av film i utbildningssyfte, och att försöka peka på arbetsområden inom svenskämnet där dessa metoder kan vara möjliga att nyttja.Uppsatsen är av konsumtionsart, alltså har forskning konsumerats och sammanställts till ett arbete. Jag har sökt och läst forskning inom en mängd områden som alla kan relateras till film inom skolvärlden. Uppsatsen har inte avgränsats till att beröra något särskilt stadie av den svenska skolan, men en koppling till ämnet Svenska finns.Ungdomarna som idag befolkar skolorna bär med sig mängder av kulturella erfarenheter när de kommer, det är en svår, men viktig uppgift för skolan att ta tillvara på dessa erfarenheter. Film är ett visuellt medium som talar till sina konsumenter på många sätt, att ge elever förutsättningar att möta alla dessa meddelanden ligger även det inom skolan uppgift.Jag har försökt peka ut fem stycken områden inom svenskämnet där film passar sig som ett undervisningsmedium: Filmkunskap, som ger eleverna rätt verktyg för att tala om och resonera kring de filmer som de ser. Kulturell bildning, som svarar mot kursplanens skrivelse om att olika textvärldar ger eleverna nya perspektiv och erfarenheter. Litteratur genom film, där en vanlig litteraturstudie vidgas till att innehålla visuella bearbetningar av litterära verk. Omarbetning utifrån film, som öppnar upp för elevernas egen produktion, med inspiration från filmer. Slutligen, Film som ingång till värdegrundsfrågor, som egentligen inte knyts enbart till svenskämnet, men att behandla frågor av det slaget ligger helt klart inom skolans uppgiftsramar.Vidare vill jag hävda att potentialen i arbetssättet är stort, då det finns en grundläggande positiv inställning från mertalet av eleverna. Bollen ligger hos lärarna, alla är inte intresserade av film som ett undervisningsmaterial, men jag vill ändå påvisa att det finns fler möjligheter än vad man initialt kan tänka sig.

Författare

Linus Granath

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..