Sök:

Farväl Platon!

möjligheter och hinder för en integrerad
kunskapssyn i undervisningen


Syftet med vårt arbete var att undersöka vilka möjligheter och hinder det finns för en kunskapssyn där praktisk och teoretisk kunskap integreras i undervisningen. I studien användes metoden intervju, där nio lärare som arbetar i år 1, år 3 och år 6 medverkade. I försök att nå syftet valde vi att utgå från en tankekarta där lärarna berättade om sina metoder, sin syn på kunskap, förväntningar de känner och vilka drömmar/visioner de har. Resultatet visar att det finns möjligheter i form av positiva lärare som vill utvecklas och hitta en väg till integration. Hindren som uppkommit kan delas in i två perspektiv. Det ena är att en integrerad kunskapssyn kräver mycket resurser. Det andra är att faktorer som rädsla, förväntningar och brist på fortbildning, vilket gör att lärarna inte kan hantera nya krav från läroplanerna och genom detta inte förmår att vidareutveckla sitt arbete.

Författare

Monika Lind Teresia Piekkola

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..