Får jag lov att byta din blöja?
Barn idag spenderar en stor del av sitt dagliga liv på förskolan. Förskolan är idag en del
av skolväsendet. Vi frågar oss hur detta påverkar de yngsta barnens omsorgsbehov och
deras behov av att knyta an och skapa trygga relationer. Läroplanen för förskolan binder
ihop lärande och omsorg till en helhet och ger omsorgen en större roll. Trots detta så har
det gjorts en tolkning av läroplanen, utifrån de yngsta barnens behov. Detta för att
betona att de yngre barnen har ett annat behov än de lite äldre och att deras behov av
trygghet är väsentligt.
Syftet med detta examensarbete är att få en fördjupad förståelse för hur pedagoger
ser på betydelsen av trygga relationer mellan pedagog och barn i omsorgssituationer.
Vi har använt oss av en kvalitativ metod för att få denna fördjupade förståelse och
genom denna metod genomfört tre semistrukturerade intervjuer.
Vår teoretiska utgångspunkt genom den här studien har varit Noddings omsorgsetik
samt anknytningsteorin. Vi har använt oss av tidigare forskning gällande educare,
anknytning i förskolan och omsorgsetik i förskolan.
Studiens resultat visar att informanterna har svårt att tala om omsorgssituationer. Det
uppstod en tystnad när vi ställde våra frågor, vilket vi tolkar som en brist på ett
professionellt språk gällande omsorgssituationerna. Dock lägger informanterna en stor
betydelse vid vikten av trygga relationer mellan pedagog och barn. Alla informanterna
har olika tillvägagångssätt att förstå relationens betydelse för omsorgssituationerna och
detta visar sig genom deras skilda resonemang under intervjuerna.
Nyckelord: