Sök:

Faktorer som påverkar vid valet av tjänsteleverantör

en fallstudie av kunders värderingar


Tjänstesektorn är en av de sektorer som ökar mest. Fler och fler tjänsteföretag dyker upp på den svenska marknaden, något som medför att nya konstellationer uppstår inom och utanför företagens funktioner. Distribution, att förflytta produkt från producent till konsument, är en av dessa funktioner. Hur ser konsumenten på detta när förutsättningarna för distribution ändras. Vårt syfte med C-uppsatsen är att undersöka är att undersöka i vilken grad faktorerna pris, distribution, image och trygghet styr valet för en kund att välja en mellanhand som leverantör av tjänsten istället för producenten. Som ett delsyfte ska vi undersöka om det finns ett behov hos kunden av att veta vilken producent som står bakom tjänsten som erhålls. För att kunna skapa oss en uppfattning om detta så gjorde vi en fallstudie av konsumenters värderingar av dessa faktorer vid valet av tjänsteleverantör. Resultatet i vår undersökning visar graden av betydelse på dessa faktorer. Vi fann att den faktor som i störst grad avgjorde valet av tjänsteleverantör var trygghet.

Författare

Mårten Asserståhl Danny Wu

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen i Skellefteå

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..