Sök:

FN

s BARNKONVENTION / UNICEF


Abstract Uppsatsens huvudsyfte är att belysa UNICEF:s (Förenta Nationernas barnfond) arbete med implementeringen av FN:s barnkonvention i Kosova samt belysa Barnens kunskap om barnkonventionen och UNICEF. Den sociologiska teorin jag använt är George Ritzers teori om den metateoretiska scheman. Ritzer skapade ett metateoetisk schema för att analysera samhället ifrån fyra olika nivåer: mikro, makro och subjektiv och objektiv. Makro-objektiv fokuserar sig mer på stora stora sociala fenomen som, samhällen, byråkrati etc, medan mikro-subjektiv omfattar stor skaliga icke materialistiska fenomen som värden och normer. För att få en sanningsenlig bild av både barnen och UNICEF har jag använt mig av kvalitaiv och kvantitiv metod. Två intervjuer har genomförts med de anställdna inom UNICEF Kosova och en enkätundersökning (surveyundersökning) där totlat 100 barn deltog i. Jag har valt presentera intervjuresultatet i teman i samband med underfrågor medan enkätunderökningens resultatet har jag presenterat i diagram. Urvalet av intervjuepersonerna har valts i samband med det jag ansåg vara relevant för uppsatsens tema, och vad gäller enkätundersökningen har de deltagande barnen valts slumpmässigt. Intervju resultatet visar bl.a att Kosova inte har rätt att ratificera FN:s konevntion om barns rättigheter pga. av dess status som protektorat samt pga att de inte uppfyller andra kriterier. Enkätundersökningens resultat visar att barnen är medvetna om att de har rättigheter men är inte medvetna att det heter FN:s konvention om barnsrättigheter samt att barnen ser på UNICEF som en humanitär organisation mer än som FN:s barnfond.

Författare

LABEATA SHALA

Lärosäte och institution

Sektionen för management

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..