Experimentell utvärdering av kolvparti
Hägglunds Drives utvecklar kontinuerligt deras motorer för att hela tiden
uppnå bättre och bättre verkningsgrad för deras produkter. Ett steg för att
förbättra motorernas totala verkningsgrad är att undersöka olika
komponenter.
I detta examensarbete har en testrigg för kolvpartiet tagits fram utifrån
underlag från ett tidigare arbete. Inledande tester har sedan utförts i
provriggen under så verklighetstrogna förhållanden som möjligt.
Testerna har utförts på Hägglunds Drivs i Mellansel i deras hydraulik
laboratorium under hösten 2006. Under montering av provriggen samt vid
tester utförda i provriggen har brister och förbättringsförslag framkommit.
Dessa brister har korrigerats och förslag till ytterligare förbättringar har
tagits fram för att förbättra provriggen och provmetoderna ytterligare.
Tester har utförts för att undersöka hur stora läckage och friktionskrafter
som verkar i kolvpartiet i kontakten mellan kolv och rulle. Prov har utförts
vid ett antal olika vinklar, tryck, glidhastigheter, temperaturer samt med
olika konfigurationer av kolvpartier. Framförallt har tester utförts med
kolvpartier med stort och litet spel mellan kolv och rulle.
Av de inledande testerna kan man bland annat konstatera att:
Läckaget vid stort spel mellan kolv och rulle är betydligt högre än vid ett
halverat spel. Läckaget har undersökts vid olika vinklar och det har visat
sig att läckaget vid pumpfallet har varit betydligt lägre än i motorfallet,
dock är läckaget något högre vid låga glidhastigheter för pumpfallet.
Mätningar av startfriktionen har visat att det tar uppemot 20-30 sekunder
innan maximalt moment uppnås, det vill säga när oljefilmen har sjunkit undan
helt. Mätningar utförda med varierat tryck och temperatur tyder på att
friktionen befinner sig i botten av ett Stribeckdiagram vid ca 1 m/s och ca
200 bar vid 40 cSt , vilket betyder att friktionen är låg vid
detta driftförhållande samt att om man förflyttar sig från denna punkt så
ökar friktionen. Vid glidhastigheter över 1 m/s så är bidraget till
friktionen högre från viskösa förluster än från mekanisk kontakt på grund av
kontakt med skrovligheten i ytan.