Sök:

Evolutionsteorin - invecklad eller utvecklad?

En fallstudie av lärare som har naturvetenskaplig undervisning


Syftet med studien är att undersöka exempel på hur evolutionsteorin berörs i biologiundervisningen för årskurserna 1 till 6. Om undervisning i evolutionsteorin sker, vad fokuserar i så fall lärarna på och vad anser de vara det viktigaste för eleverna att kunna? Vilka lärmiljöer erbjuds eleverna för att utveckla sin förståelse för naturvetenskapens sätt att förklara livets uppkomst?Intervjuerna har genomförts med sex lärare som har undervisning inom de naturvetenskapliga ämnena. Alla de intervjuade lärarna har en lärarexamen och har undervisat i biologi i årskurserna 1 till 6. Lärarna har olika utbildningsbakgrund, men alla har någon form av naturvetenskaplig utbildning. Två observationer har utförts i syfte att studera om undervisningen bidrar till elevernas förståelse för evolutionsteorin.Resultaten som studien innefattar är bland annat att evolutionsteorin som begrepp inte nämns i undervisningen samt att lärarna besitter olika djup förståelse för evolutionen. Undervisningen lärarna bedriver fokuserar i en del fall endast på vad gällande styrdokument uttrycker och inte ämnets syfte för undervisningen.

Författare

Anna Granberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..