Ett steg in i animationens värld
Om ett första möte med datoranimation. Om inlärningsprocessen och inlärningsmöjligheter i bildmediet.
Som bildlärarstuderande och aktiv bildskapare har det länge varit en naturlig del av mitt liv att spåna på idéer till nya bilder och skapelser. Idéerna kommer ibland som en vilja skapa bilder utifrån olika influenser. De kan dyka upp som en replik på något, eller en som vilja att återberätta någonting upplevt. Jag har tidigare arbetat mest med stilla bilder, framförallt måleri och teckning. På Uppsala Universitets bildlärarprograms sista termin får vi studerande chansen att fördjupa oss i en bildform och med den skapa en visuell gestaltning till den skriftliga c-uppsatsen. Efter att många av mina idéer jag fått den senaste tiden passade bäst som film, idéer som spände över tid och dessutom inte höll sig innanför det realistiskas ramar, kom jag fram till mitt val av undersökningsområde och gestaltning i uppsatsen, jag bestämde mig för att ta ett steg in i datoranimationens värld. I uppsatsen har jag undersökt processen bakom att lära sig datoranimation i 2D i syfte att förstå vilka inlärningsmöjligheter som ligger i arbete med mediet. Som undersökningsobjekt har jag haft min egen inlärnings och skapandeprocess under mina två första månaders arbete med animation.