Sök:

Ett nytt sätt att kommunicera på jobbet

En studie av bloggens initiala påverkan i en verksamhet

Personor som designmetod är både hyllad och ifrågasatt. Scenarier och personor är två modeller som inkluderar användaren på olika sätt. Personor ska visualisera användaren och scenarier illu- strerar användaren i interaktion med den kommande produkten. Syftet med denna studie var att ta reda på om personor tillför något vid utveckling av informationstjänster för särskilda grupper, som scenarier inte redan gör. För att undersöka syftet utvecklades fyra personor med tillhörande scenarier. Dessa var till grund för två workshops där två interaktionsdesigners deltog i den ena och två i den andra. Dessa interaktionsdesigners uppgift var att, med hjälp av antingen personor och scenarier eller bara scenarier, utveckla en prototyp av ett sammanfattningsprogram. Proces- sen analyserades med fokus på hur de pratade om och arbetade med scenarierna och personorna. Resultatet visade att det som skiljer scenarier och personor mest åt är att personor ger en mer emotionell bild än vad scenarier gör. Det är bra att ha personor i ett projekt där användarna är tydligt definierade och svåra för utvecklarna att sätta sig in i. Då är det också bra om utvecklarna är med och skapar personorna och scenarierna så att de lär känna användarna. Då ökar också chansen att utvecklarna litar på sitt material, vilket är en förutsättning för att det ska kunna hjälpa dem i designprocessen.

Författare

Caroline Danielsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..