Sök:

Ett lärorikt medarbetarskap - Medarbetares syn på medarbetarskapet inom högskola/universitet


Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt medarbetare upplever och lär av sitt medarbetarskap samt hur de upplever medarbetarskapets betydelse för den lärande organisationen. En kvalitativ intervjustudie med 11 medarbetare på två olika lärosäten i Sverige har genomförts med hjälp av intervjutekniken @ography, vilket innebär intervjuer gjorda via e-post. Resultatet visar att gemenskap, samarbete, ansvar och jämställdhet upplevs som betydelsefullt. Det är även viktigt att medarbetare är delaktiga i processen, att kompetensen tas tillvara på samt att det finns utrymme för utveckling och lärande. Att utbyta samt besitta kunskap om mer än sina egna arbetsuppgifter upplevs även som betydelsefullt. Tolkningen av resultatet visar att respondenterna har en bred uppfattning kring hur en lärande organisation får en trivsam arbetsmiljö, men respondenternas upplevelser är tämligen samstämmiga med teorierna. En generell slutsats som kan dras utifrån studies resultat är att medarbetarskapet är relativt välutvecklat, men att det dock råder splittrade upplevelser kring detta. Respondenterna upplever överlag att medarbetarskapet är gott, framför allt inom den närmsta miljön.

Författare

Sandra Jonsson Gabriella

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Management (MAM)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..