Ett lärorikt medarbetarskap - Medarbetares syn på medarbetarskapet inom högskola/universitet
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationMedarbetarskapMedarbetareLärandeOrganisation@ographyPedagogik.
Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt medarbetare upplever och lär
av sitt medarbetarskap samt hur de upplever medarbetarskapets betydelse för den
lärande organisationen. En kvalitativ intervjustudie med 11 medarbetare på två
olika lärosäten i Sverige har genomförts med hjälp av intervjutekniken
@ography, vilket innebär intervjuer gjorda via e-post. Resultatet visar att
gemenskap, samarbete, ansvar och jämställdhet upplevs som betydelsefullt. Det
är även viktigt att medarbetare är delaktiga i processen, att kompetensen tas
tillvara på samt att det finns utrymme för utveckling och lärande. Att utbyta
samt besitta kunskap om mer än sina egna arbetsuppgifter upplevs även som
betydelsefullt. Tolkningen av resultatet visar att respondenterna har en bred
uppfattning kring hur en lärande organisation får en trivsam arbetsmiljö, men
respondenternas upplevelser är tämligen samstämmiga med teorierna. En generell
slutsats som kan dras utifrån studies resultat är att medarbetarskapet är
relativt välutvecklat, men att det dock råder splittrade upplevelser kring
detta. Respondenterna upplever överlag att medarbetarskapet är gott, framför
allt inom den närmsta miljön.