Sök:

Ett grönskande varumärke

Hur kan ett företag stärka sitt varumärkeskapital med hjälp av miljömässigt ansvarstagande?

Företag idag investerar allt mer i vad som benämns som varumärkeskapital. Varumärkeskapital är de dimensioner som är direkt kopplade till varumärkets namn och symbol, så som varumärkeskännedom, upplevd kvalité, varumärkeslojalitet och varumärkesassociationer. Miljömässigt ansvarstagande är också något både kunder och företag på senare tid allt mer värderar. Det finns flera olika sätt att vara miljömässigt ansvarstagande på. En möjlig definition av begreppet miljömässigt ansvarstagande är: Människans möjlighet att möta dagens resursbehov effektivt för att garantera framtidens behov av resurser och skydda biosfären. Detta arbete utforskar huruvida miljömässigt ansvarstagande har någon relation till varumärkeskapital. Kan ett företag påverka de olika dimensionerna av varumärkeskapital med hjälp av investeringar och engagemang i miljömässigt ansvarstagande i syfte att stärka varumärkeskapitalet? Syftet med detta arbete är att undersöka ifall ett företag kan stärka sitt varumärkeskapital genom att vara miljömässigt ansvarstagande. Huvudfrågan som arbetet ämnas besvara är: Hur kan ett företag stärka sitt varumärkeskapital med hjälp av miljömässigt ansvarstagande? Målsättningen med arbetet är att med hjälp av ett verkligt exempel kunna dra slutsatser kring huvudfrågan och ett antal följdfrågor för att fylla den kunskapslucka som antas finnas kring detta ämne. Arbetet är en kvalitativ fallstudie huvudsakligen uppbyggd av semistrukturerade intervjuer för insamling av empiriskt material. För att stärka det empiriska materialet från intervjuerna har även skriftligt material från webbplatser och marknadsföringsmaterial använts. Fallstudien syftar till att undersöka och besvara frågeställningen på djupet. Arbetet identifierar varumärkeskännedom och varumärkesassociationer som de dimensioner av varumärkeskapital som bör fokuseras på vid stärkande av varumärkeskapital genom miljömässigt ansvarstagande. Genom att exponera sitt miljömässiga ansvarstagande för sina kunder stärks kännedomen och associationerna till varumärket. Varumärkeslojalitet och upplevd kvalité förstärks med hjälp av de andra dimensionerna om kunden ifråga värderar miljömässigt ansvarstagande likt hur företaget profilerar sig.

Författare

Martin Holmgren Emelie Jorander Fridén

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..