Sök:

Ett företags position i affärsmiljön

Syftet med detta examensarbete är att kartlägga faktorer av betydelse för beskrivning av ett företags position i en affärsmiljö. Detta syfte har sedan brutits ned i fyra forskningsfrågor med avseende att var och en fylla delar av syftet för att tillsammans skapa en helhet där syftet fylls. De olika forskningsfrågorna handlar om: makrofaktorer på marknaden, karaktäristiska drag på marknaden, aktörerna på marknaden och företagets prestation på en given marknad. Detta examensarbete har genomförts på Plannja AB med utgångspunkt från företagets verksamhet i Luleå. Plannja AB tillverkar takplåt, väggplåt och andra kreativa lösningar i tunnplåt. Produkter från Plannja AB finns på många privatpersoners tak men även i hela industrilokaler som kan byggas med material från Plannja. Plannja AB är ett dotterbolag till SSAB som är företagets överlägset största leverantör av plåtrullarna som senare vidareförädlas. Plannja AB bedriver arbeta på många geografiska marknader förutom Sverige och en av dessa är Finland. Företaget har sett ett behov i att jämföra Sverige och Finland och därigenom kom detta examensarbete till. Metoden för genomförande av detta examensarbete har varit en beskrivande forskningsmetod där existerande teorier kopplats samman och bildar ny teori som testas i verkligheten. Den teoretiska referensram som tagits fram kan anpassas för att genomföra denna undersökning på verksamheter av annan dignitet än i denna rapport. Slutsatser av detta examensarbete är att de kartlagda faktorerna för beskrivning av ett företags position i en affärsmiljö leder fram till ett resultat där den Svenska och Finska marknaden och prestationen på den Svenska och Finska marknaden jämförs.

Författare

Mattias Bergdahl

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.