Ett bra bemötande med en döende patient - Ur sjuksköterskans perspektiv
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceBemötandeVårdrelationSjuksköterskaDöendePatientKommunikationTrygghetTillit
Bakgrund: Varje dag möter sjuksköterskor patienter som drabbats av en sjukdom.
Under sjukdomsförloppets sista tid är patienten känsligare och mer sårbar.
Bemötandet blir då en viktig aspekt i en bra vårdrelation mellan sjuksköterskan
och den döende patienten som bygger på tillit, trygghet och respekt. Syfte:
Syftet med studien är att belysa ett bra bemötande med en döende patient ur
sjuksköteskans perspektiv. Metod: En litteraturstudie utifrån nio kvalitativa
artiklar. Innehållsanalysen utgick från Burnard och Morris (1996) analysmodell
som följs av fyra steg för att få fram kategorier. Resultat: De olika
kategorierna är följden av ett bra bemötande enligt sjuksköterskans levda
erfarenheter. En bra behandling förutsätter att kommunikation är ärlig och
öppen för att på så sätt kunna bygga upp en relation. Där sjuksköterskans
kvalitéer ligger till grund för att skapa trygghet och tillit i relationen.
Genom att avsätta tid och uppfylla den döende patientens önskemål kan
livssituationen förändras till det bättre. Slutsats: Studien visar att
sjuksköterskorna har en betydande roll i ett bra bemötande för att en relation
ska kunna utvecklas.