Sök:

Estetiska uttrycksformer i förskolan för skapande av relationer till naturen


Syftet med denna studie är att beskriva och utveckla kunskap om barns upplevelser av estetiska lärprocesser inspirerade av naturen. Studiens frågeställningar är: Hur kan estetiska uttrycksformer bidra till att barns upplevelser synliggörs? På vilket sätt kan estetiska uttrycksformer skapa relationer till naturen för förskolebarnen?I bakgrunden beskrivs verksamheten vid Spiras förskola som inspireras av Reggio Emilias pedagogiska filosofi. Även begreppen barns perspektiv och barnperspektiv definieras. Vidare är det estetiska uttrycksformer och naturens betydelse som diskuteras eftersom dessa är utgångspunkter för studien.Studien är kvalitativ med en fenomenografisk ansats, vilken beskriver människans uppfattningar av olika fenomen. De teoretiska utgångspunkterna för studien är de socialkonstruktionistiska och sociokulturella perspektiven som delvis är överlappande och kompletterande.Studiens resultat visar att barnens spontana berättelser om deras tankar, idéer och upplevelser synliggörs i en process där estetiska uttrycksformer öppnar dörrarna till både fantasi, kreativitet och till skapande av ny kunskap. Arbetet med estetiska uttrycksformer är i första hand ett sätt för att kunna låta barnen berätta om deras naturupplevelser vilket även innefattar relationer och förståelse. Vidare blir arbetet en utveckling av dessa upplevelser genom skapande för att komma till en djupare relation till naturen.

Författare

Marco Modica Agnello

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..