Sök:

Ergonomi

om blivande instrumentalpedagogers fysiska hälsa


Syftet med arbetet a?r att underso?ka hur blivande instrumentalpedagoger i ho?gre musikutbildning beskriver sin fysiska ha?lsa ga?llande ergonomiska besva?r och har detta fa?tt na?gra konsekvenser fo?r studenten. Som bakgrund har jag anva?nt mig av litteratur som bero?r ergonomi ba?de i rollen som musik- och instrumentla?rare men a?ven andra jobb som inte a?r kopplade till musik. Som metod i studien valde jag att anva?nda en kvantitativ forskningsmetod. En enka?t har skickats ut till alla studenter som studerar sitt fja?rde a?r pa? de sex olika musikho?gskolorna i Sverige. Resultatet av underso?kningen visar pa? att ma?nga lider av besva?r till fo?ljd utav sitt musicerande. I studien framkommer a?ven att ma?nga har fa?tt besva?r na?r de va?l pa?bo?rjat sina studier pa? ho?gskolorna. Ma?nga av de som deltog i underso?kningen anser a?ven att ho?gskolorna borde bero?ra a?mnet ergonomi mer under utbildningen.

Författare

Jonathan Haraldsson

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..