Erfarna lärares möjlighet till utveckling genom reflektion
Läraryrket är idag utsatt för flertalet förändringar som ställer krav på
flexibilitet och professionalitet. Syftet med vår aktionsforskningsstudie var
att öka förståelsen kring huruvida yrkesverksamma lärare med lång erfarenhet
kan använda praxisnära reflektion som verktyg för att utveckla sin yrkesroll.
De åtta gymnasielärare som deltog fick i uppgift att genomföra skriftliga,
praxisnära reflektioner under tre veckors tid. Denna period avslutades med en
enskild intervju. Vi gjorde sedan en tematisk analys över resultatet för att
kategorisera reflektionernas innehåll, samt kopplingar till tyst kunskap.
Analysen tolkades sedan med teorier för transformativt lärande och tyst kunskap
som bakgrund. Den slutsats vi kunde dra var att reflektion är ett värdefullt
verktyg för yrkesutveckling, och att den tysta kunskapen kan vara till stor
hjälp om den synliggörs. Det är dock svårt att tydligt se ett transformativt
lärande i lärarnas reflektioner, varför vi förordar en mer omfattande studie
för att tydligare fastställa reflektionens möjligheter för lärare.