Sök:

Entreprenörskapsstudenters val att inte starta eget företag efter avslutade studier

The choice of Entrepreneurship students not to establish a private enterprise after graduation


Problemdiskussion: Entreprenörskap slår kraftigt in i det svenska utbildningssystemet. Merparten av svenska universitet och högskolor har sedan flera år tillbaka både kurser och program inom inriktningen entreprenörskap. En rapport från Global Entrepreneurship Monitor visar att under 2005 var den entreprenöriella aktiviteten låg i Sverige. Däremot har det visat sig att ungas intresse för företagande har ökat under 2005. Denna ökning avser dock inte högutbildade studenter, däribland entreprenörskapsstudenter. En undersökning av högutbildade studenter visar att studenten efter avslutade studier helst vill ha en anställning framför företagandet.Problemformulering: Vilka är de bakomliggande faktorerna till att entreprenörskapsstudenter inte väljer att starta eget företag efter sin examen?Syfte: att analysera entreprenörskapsstudenters entreprenöriella benägenhet.Teori: Det finns olika förklaringar till varför vissa individer tenderar att bli entreprenörer. Däremot har ingen enhetlig entreprenörskapsprofil kunnat fastställas. Vad forskare är eniga om är att den entreprenöriella benägenheten påverkas av etnisk bakgrund, ålder, uppväxt/familjebakgrund, utbildning och erfarenhet samt riskbenägenhet vilket är uppsatsens teoretiska referensram.Metod: Datainsamlingsmetoden som använts är postenkäter via e-mail där två enkäter har skickats ut till studenter som studerat på Entreprenörskapsprogrammet på Södertörns högskola. Den första enkäten skickades ut till de 56 studenter som tillhör den första urvalsgruppen. Den andra enkäten skickades ut till de 16 respondenter som valts ut subjektivt från den första urvalsgruppen. Syftet med Enkät 1 var att få kvantitativ kunskap om respondenternas sysselsättning för att vidare kunna särskilja de med eget företag och de med anställning och på så vis genomföra Enkät 2. Enkät 2 genomfördes med syfte att erhålla kvalitativ data om variablerna som återfinns i den teoretiska referensramen: etnicitet, ålder, uppväxt och familjebakgrund, utbildning och erfarenhet samt riskbenägenhet.Resultat: Ett mönster kan urskiljas gällande den entreprenöriella benägenheten beroende på om respondenten har en anställning eller är egenföretagare. Den entreprenöriella benägenheten hos egenföretagarna är stor medan det varierar för de med anställning. Dessa kan delas upp i två olika grupper, där den ena gruppen och som i framtiden vill starta eget företag har högre entreprenöriell benägenhet än de som har en anställning och som inte vill starta eget företag.Slutsatser: Uppsatsen talar för att entreprenörskapsstudenter inte väljer att starta eget företag efter avslutade studier i den utsträckning som önskas på grund av viss avsaknad av den entreprenöriella benägenheten. Dock har det visat sig att endast vissa delar av teorin om entreprenöriell benägenhet är bakomliggande faktorer till varför entreprenörskapsstudenter inte väljer att starta eget företag efter avslutade studier. Det tyder på att de bakomliggande faktorerna till varför entreprenörskapsstudenter inte väljer att starta eget företag efter avslutade studier är åldern, utbildning och erfarenhet samt riskbenägenhet. Åldern, utbildning och erfarenhet samt riskbenägenhet är relaterade till varandra. Utbildningen är inte tillräcklig vilket förklarar varför entreprenörskapsstudenter vill få större erfarenhet innan företagsetablering vilket förklarar varför riskbenägenheten är liten. Detta kan även relateras till åldern där större erfarenhet ökar chanserna till företagsetablering vilket ökar riskbenägenheten.

Författare

Kristin Lövgren

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för ekonomi och företagande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..