Sök:

En visualiseringsbaserad interventions inverkan på upplevd stress

en studie med kampsportare


Syftet med studien var att undersöka om visualiseringsträning kan minska nivån av upplevd stress hos kampsportare. I studien deltog 27 atleter (16-41 år) som var medlemmar i en utvald kampsportsförening lokaliserad i sydvästra Sverige. Deltagarna randomiserades in i en experimentgrupp och en kontrollgrupp där experimentgruppen erbjöds att vid tre tillfällen delta i visualiseringsträning. Det instrument som tillämpades i denna studie var K10 testet av Kessler et al. (2002) som mäter stressupplevelsen hos individer sett ur ett generellt hälsoperspektiv. Resultatet från studien visade ingen statistiskt signifikant skillnad mellan grupperna (p = 0.053). Dock påvisades en moderat effektstorlek (Cohen´s d = 0.78) vilket gör att en praktisk signifikans mellan grupperna kan diskuteras (där experimentgruppen uppvisar en lägre nivå av upplevd stress i jämförelse med kontrollgruppen). Rekommendationer från studien är att atleter uppmuntras att involvera visualisering i sitt träningsupplägg för att på så sätt potentiellt minska de upplevda stressnivåerna och på så sätt minska risken för de negativa effekterna som höga stressnivåer visats kunna generera.

Författare

Josephine Runeke Robert Szasz

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..