Sök:

En utvidgning av handelssystemet för utsläppsrätter

konsekvenser för kostnadsstrukturen hos SSAB


Denna uppsats syfte är att undersöka hur en utvidgning av det europeiska systemet för handel med utsläppsrätter påverkar kostnadsstrukturen hos SSAB. Transportsektorn inom EU och Sverige står för en betydande andel av de totala utsläppen av koldioxid och lämpar sig bra för att bygga ut systemet med. Sverige kan välja att antingen själva inkludera Sveriges transportsektor i handelssystemet eller så inkluderas hela den europeiska transportsektorn i systemet. SSAB är det företag i Sverige som släpper ut mest koldioxid av de företag som ingår i handelssystemet. Hur ett inkluderande av transportsektorn påverkar SSAB:s kostnader bestäms i stor utsträckning av om de existerande skatterna på transportsektorn avskaffas eller ej. När transportsektorn inkluderas i handelssystemet så påverkar detta SSAB på ett flertal sätt, i uppsatsen analyseras dock fyra frågeställningar vilka lyder under fyra olika scenarier. I scenario ett antas att Sverige ensamma inkluderar transportsektorn i handelssystemet och behåller de existerande skatterna. Resultaten av analysen visar att den svenska transportsektorn inte påverkar priset på utsläppsrätter. SSAB kan om regleraren så väljer tilldelas extra utsläppsrätter. Dock så ökar bränslepriserna och detta påverkar SSAB:s kostnadsbild negativt. Scenario två skiljer sig från scenario 1 genom att Sverige avskaffar koldioxidskatten på bränsle. Avskaffandet av skatten sänker bränslepriset och därigenom SSAB:s transportkostnader. Däremot så bidrar transportsektorn inte längre till någon reduktion av de svenska koldioxidutsläppen och därigenom måste övriga sektorer reducera mer för att Sverige ska uppfylla sitt krav från bördesfördelningen. I scenario 3 så införlivas hela den europeiska transportsektorn i handelssystemet och skatterna på transportsektorn lämnas oberörda. Resultaten visar att priset på utsläppsrätter sjunker. Transportkostnaderna ökar, dock inte i samma omfattning som i scenario 1. Tilldelningen utsläppsrätter ökar för övriga sektorer när en större del av de totala utsläppen nu ingår i handelssystemet. I scenario 4 så tas koldioxidskatterna bort från EU:s transportsektor. Skatternas storlek avgör om förändringen i priset på utsläppsrätter blir positivt eller negativt. Tilldelningen blir densamma som i scenario 3 och transportkostnaderna bestäms liksom priset för utsläppsrätter av skatternas storlek.

Författare

Sten Magnus Wester

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..