Sök:

En studie om hur sju aktörer upplever utmaningar och mo?jligheter i samverkansprocessen samt hur dessa hanteras vid mottagandet av ensamkommande flyktingbarn


Den 1 juli 1994 tra?dde lagen (1994:137) om mottagandet av asylso?kande barn i kraft och i den lagen regleras Migrationsverkets huvudansvar i denna fra?ga. Men den 1 juli 2006 tra?dde en reform av lagen i kraft ga?llande mottagandet, i syfte att fo?rba?ttra processen. Laga?ndringen innebar att kommunerna ista?llet skulle tillhandaha?lla boendet fo?r de ensamkommande barn som kommer till Sverige pa? grund av att den kompetens, erfarenhet och sto?d som kra?vs fo?r att mo?ta barn i sa?dana ha?r situationer finns hos socialtja?nsten inom kommunerna. Tidigare forskning har kartlagt och identifierat mo?jligheter och utmaningar ga?llande att arbeta i denna samverkansprocess. En av mo?jligheterna a?r den samlade kunskapen och en av utmaningarna a?r den brist pa? kompetens som finns i olika delar av processen. Denna uppsats tar avstamp i de resultat som tidigare na?mnd forskning har resulterat i. Vi kan dock inte anta och utga? ifra?n att samma utmaningar och mo?jligheter som identifierades i tidigare forskning fo?rekommer i det studieobjekt som vi ska underso?ka. Da?rfo?r a?mnar denna uppsats att beskriva den samverkansprocess som sker mellan akto?rerna, Migrationsverket, La?nsstyrelsen, Socialstyrelsen, Malmo? Stad, transitboende, Region Ska?ne samt Sveriges Kommuner och Landsting vid mottagandet av de ensamkommande flyktingbarnen. Detta fo?r att ta reda pa? om samma eller eventuellt andra utmaningar och mo?jligheter upplevs och hur de hanteras. Kvalitativa intervjuer har genomfo?rts med 7 akto?rer, 9 respondenter. Intervjumaterialet har kodats och teman har identifierats ur detta material som sedan analyserats och diskuterats. Uppsatsens resultat visar att liknande mo?jligheter och utmaningar som tidigare identifierats ra?der a?ven i denna samverkansprocess. Kunskap och brist pa? kompetens a?r ett genomga?ende tema som kan grunda sig i flertalet orsaker. En tydligare gemensam ma?lformulering, strukturerad uppfo?ljning och sto?rre fokus pa? de kommuner som tar emot ensamkommande barn a?r na?gra av de saker som skulle kunna underla?tta och fo?rba?ttra mottagandet.

Författare

Rebecka Broman Cathleen Bengtzén

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Kultur och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..