Sök:

En studie om att integrera matematik i karaktärsämnet på gymnasiet


I skolverkets styrdokument för de yrkesförberedande gymnasieprogrammen är det tydligt attmatematikundervisningen ska integreras med de aktuella karaktärsämnena. En genomgång avlitteratur i ämnet, bland annat rapporten Fem gymnasieskolor under omvandlingstryck, visar attskolan har svårt att leva upp till denna integrering. Rapporten visar att svårigheterna är störstinom matematiken. Lundin (2008), Mouwitz, Emanuelsson & Johansson (2003) Mouwitz(2004) menar att matematikundervisningen och skolmatematiken är mycket traditionsbundenoch ämnesfokuserad. En integrering innebär att undervisningen blir elevfokuserad och att manlämnar den traditionella matematikundervisningen. Min frågeställning är ?hur lärare försökerintegrera matematiken i ett karaktärsämne?.För att besvara min fråga har jag sökt svar i befintlig litteratur, genomfört enenkätundersökning bland elever samt intervjuat tre lärare. I den litteratur som jag har använtframkommer det att det behövs en mer konkret och verklighetsanknuten matematik än dentraditionella på de yrkesförberedande programmen. Även min undersökning visar på dettabehov. Integrering är då ett sätt att möta detta behov.Min undersökning visar att det är möjligt att genomföra en integrering av matematik i ettkaraktärsämne. För att en långsiktig integrering ska komma till stånd bör alla inblandade delta,från ledningen ner till den enskilda läraren. Ledningen måste framförallt avsätta tid tillplanering av undervisningen detta är framförallt av stor vikt i inledningsskedet. Arbetslagetkommer vidare att till viss del få ändra sin undervisning från ämnesfokusering tillelevfokusering för att möta upp de krav som integreringen kommer att ställa.

Författare

Hans Spåre

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Matematiska och systemtekniska institutionen

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..