Sök:

En studie kring musik och rörelse i förskolan, "Musik skall byggas utav glädje"


Vad innebär musik och rörelse i förskolan? De flesta förskollärarna ansåg att fantasin och viljan att spela och sjunga med barnen var en av de viktigaste förutsättningarna för att få en lyckad musik och rörelseverksamhet i förskolan. Glädje, inlevelse och spontanitet är även en viktig del i musik och rörelseverksamheten, något som förskollärarna genomgående tyckte. Hur arbetar förskolan (informanterna) med musik och rörelse? I de sex förskolorna som ingick i vår studie, kom vi fram till att samtliga förskolor arbetade kontinuerligt med musik och rörelse i samlingarna. De såg i stort sett likadana ut på alla förskolor och nästan alla använde sig någon gång av instrument i form av gitarr till sångerna. Förskolorna har också sångkort, sångpåsar och sångpåsar som ett inslag i musik och rörelsesamlingarna. Hur beskriver dagens förskollärare förutsättningar för musik och rörelse i deras verksamhet? Förskollärarna ansåg att kompetensutveckligs kurs som ger mer praktiska idéer till att integrera mer musik och rörelse i förskolan är en viktig del, samt att kunna diskutera med andra förskollärare för att få idéer och inspiration. Några av de förskollärare som svarade på enkäten ansåg att det helt och hållet beror på förskollärarens inställning och intresse till ämnet och att intresserade förskollärare och instrument både inspirerar och förhöjer. På vilket sätt påverkar musik och rörelse barns utveckling? Förskollärarna tyckte att musik och rörelse är ett dagligt inslag i verksamheten och att de tydligt kan se hur mycket barnen uppskattar det. Musik och rörelse skapar gemenskap och de flesta förskollärarna tycker att alla barn kan delta utifrån sina egna förutsättningar. De menar att musik ger en språklig, motorisk och social stimulans i barns utveckling.

Författare

Malin Henriksson Camilla Larsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..