En studie av pedagogers tankar om korrektion av elevtexter
Abstract
Andersson, Kajsa och Liljeqvist, Marie (2008). En studie av pedagogernas tankar om
Korrektion av elevtexter. Malmö högskola: lärarutbildningen.
Syftet är att undersöka sex pedagogers tankar om skrivutveckling, och relatera dessa till
elevernas erfarenheter. Våra frågeställningar är:
? Hur motiverar de utvalda pedagogerna valet mellan att korrigera eller inte
korrigera i elevernas skrivna texter?
? Vad anser eleverna om skrivträning och att bli korrigerade?
För att få svar på de här frågorna har vi intervjuat sex pedagoger på två olika skolor.
Därefter delade vi även ut en och samma elevtext till pedagogerna som de skulle
korrigera på sitt sätt. Vi använde oss också av en elevenkät som vi fyllde i samtidigt
som vi intervjuade 60 elever. I arbetet har vi tagit med teoretiskt bakgrund för att vi
skall kunna få svar på våra frågeställningar och analysera vårt resultat. Läsaren får
inblick om olika litteraturer och vad forskare anser om skrivutveckling och deras syn på
korrektion av elevtexter. Våra viktigaste slutsatser är:
? Det inte är rätt att korrigera allt, för då anser vi att skrivlusten kan hämmas. I
vårt resultat har vi fått fram att eleverna på skola B tycker det är roligare att
skriva än eleverna på skola A.
? Eleverna på skola A får inte lov att skriva fritt i början av sin skoltid. Med hjälp
av våra elevenkäter fick vi reda på att de här eleverna tycker mest om att skriva
fritt.
? Samtliga pedagoger använder sig av skrivstil fast det inte står i kursplanen för
svenska. Resultatet visade att många elever tycker skrivstil är det roligaste av
våra alternativ.